SYRE – BASE OVERSIGT

15. september 2019 1 Af KarinaG

SYRE-BASE-FØDEVAREOVERSIGTEN kan du vælge og bruge på flere forskellige måder. Der er selvfølgelig forskel på om man spiser for at blive rask, eller om man spiserfor ikke at blive syg ( forebyggende)  JEG fulgte denne måde at spise på slavisk i 1år – for at blive rask i mit øje. Jeg følger den endnu, men med mere slappe linier. MEN uanset hvor jeg er og hvad jeg laver så vælger jeg altid ud fra dette princip. Idag er jeg blevet meget klogere, de fleste af tingene er blevet til en god vane for mig. Jeg kombinere det med andre måder at spise sundt på / spise sig rask på. Noget jeg ALDRIG gør er at gå på kompromis med det jeg indtager, min krop fortjener mad med den rigtige energi og den rigtige næring. Mange gør det mere besværligt en det i virkeligheden er – opstarten kan være svær, men når man først kommer igang er det ikke besværligt overhovedet. Fokuser på det du må  spise og ikke på det du ikke må spise. Mærk hvad det gør ved din krop, så kommer det helt af sig selv. 

Find din egen måde – dine egne vaner og skab en vedvarende basisk livsstil

God fornøjelse 

MEGET SYREDANNENDE – UNDGÅ MEST MULIGT AF DENNE KATEGORI

DRIKKE : Alkohol – Frugtjuice ( sødet ) – Kaffe og sort te – Sodavand

FRUGT : Tørret frugt

KØD : Kylling – Oksekød – Skaldyr Svinekød Fisk ( opdræt )

MEJERIPRODUKTER : Flødeis – Hytteost – Ost – Yoghurt – Æg – Homogeniseret mælk

ANDET : Eddike ( alle slags ) – Fastfood – Gær – Honning – Kakao Konserves – Kunstigt sødestof – Marmelade – Miso – Ris ( hvide ) – Sennep – Sirup – Sojasauce – Syltetøj -Tamarisauce – Champignon og Svampe

MODERAT SYREDANNENDE – INDTAG MAX 20-30% AF DENNE KATEGORI

DRIKKE : Friskpresset frugtjuice – Biodynamisk mælk

FRUGT : Abrikos – Ananas – Appelsin – Banan – Blåbær ( amerikanske ) – Bærfrugt Fersken – Guava – Kiwi – Mango – Papaya – Pære – Vindrue – Æble

ANDET : Couscous – Fuldkornsbrød – Fuldkornspasta – Hvede – Kartoffel – Ketchup – Mayonnaise – Remolade – Ris ( brune ) – Gedeost – Smør – Havfisk

NØDDER : Peanut – Pistacienød

MILDT SYREDANNENDE TIL NEUTRAL – INDTAG MAX 20-30% AF DENNE KATEGORI

 

DRIKKE : Gedemælk – Kokosmælk – Rismælk Sojamælk – Postevand

FRUGT : Aroniabær – Blomme – Blåbær ( nordiske ) – Daddel ( frisk ) – Figen ( frisk ) – Kirsebær ( sød ) – Melon ( cantaloupe ) – Nektarin – Vandmelon

ANDET : Boghvede – Bønner ( sorte ) – Havregryn – Hirse – Ris ( vilde ) – Sojabønner Spelt – Hampe, Ris og soja protein – Ferskvandsfisk

NØDDER OG KERNER : Hasselnød – Cashewnød – Græskarkerner – Macadamianød – Paranød – Pekannød – Solsikkekerner – Valnød

OLIE : Solsikke – Raps – Vindruekerne

MILDT BASEDANNENDE – SPIS ALT DU VIL AF DENNE KATEGORI, MINDST 70-80%

DRIKKE : Mandeldrik – Frisk rent vand  ph 7,5 

GRØNT : Artiskok – Asparges – Babykartoffen ( nye ) – Blomkål – Brøndkarse – Chili – Græskar – Hvidkål – Jordskokker – Kålrabi – Kartoffel sød – Løg – Rødkål – Squash – Urter og krydderier

FRUGT : Kokosnød – Granatæble – Grapefrugt – Hyben – Rabarber – Oliven ( soltørret )

ANDET : Hirse – Kikært – Linse – Sesam – Boghvede – Tofu   

NØDDER OG FRØ : Fennikelfrø – Hørfrø – Kastanje – Mandel – Sesamfrø

OLIE : Avocado – Hørfrø – Kokos – Olivenolie – Sesamolie

MODERAT BASEDANNENDE – SPIS ALT HVAD DU VIL AF DENNE KATEGORI, MINDST 70-80%

DRIKKE : Basisk vand ( ph 8,5 ) – Kokosvand frisk

GRØNT : Aubergine – Basilikum – Bønner – Courgette – Fennikel – Gulerod – Ingefær – Koriander – Okra – Pak choi – Porre – Radise – Roe – Romainesalat – Rosenkål – Rucolasalat -Rødbede – Rødløg – Rød peberfrugt – Sølvbede – Ærter

FRUGT : Citron – Lime – Tomat

ANDET : Bønner ( hvide )- Quinoa

NØDDER, FRØ & KERNER : Chiafrø – Hampefrø

MEGET BASEDANNENDE – SPIS ALT HVAD DU VIL FRA DENNE KATEGORI, MINDST 70-80%

DRIKKE : Basisk vand ( ph 9,0 ) Grøntsagsjuice frisk – Grøn smoothies frisk – Urtete

GRØNT : Agurk – Bladselleri – Broccoli – Grønkål – Grøn peberfrugt – Hvidløg – Kål – Palmekål – Persille – Spinat

FRUGT : Avokado         ANDET : Salt ( Uraffineret havsalt ) Himalaya salt

GRÆSSER : Byggræs – Hvedegræs – Havregræs – Alfalfagræs – Kamutgræs

SPIRER : Alfalfa – Bønne – Chia – Linse – Lucerne – Mungbønner – Ært

Print Friendly, PDF & Email